Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnesyn

Børnesyn i Landsbyordningen Grindsted Skole

  • Børnene skal møde muligheder i fællesskabet, og deres bidrag har betydning for fællesskabet.
  • Børnene har ret til at blive hørt, inddraget og have medbestemmelse i deres hverdag.
  • Vi ser børnene med et ressourceorienteret blik og tror på, at de altid gør deres bedste ud fra deres forudsætninger, evner og muligheder.
  • Vi møder børnene med anerkendelse af individet og en tilgang, der giver plads til at lære, udforske og fejle. Gennem leg og i fællesskabet understøtter vi deres dannelse og personlige udvikling.

I praksis betyder det:


Børnene skal møde muligheder i fællesskabet, og deres bidrag har betydning for fællesskabet.

I Landsbyordningen Grindsted Skole betyder det:

  • at vi sikrer, at børnene føler sig set og hørt, og at de oplever, at de hver især er lige værdige og værdifulde for fællesskabet.
  • at vi tager hensyn til børnenes behov og kompetencer, så forventninger og krav tilrettelægges herefter.
  • at vi præsenterer børnene for forskellige læringsstile, emner og tilgange til læring.
     

Som medarbejdere betyder det:

  • at vi fremhæver og italesætter de fællesskabsfremmende handlinger på både individ- og fællesskabs niveau.
  • at vi opsætter rammerne i aktiviteterne, så alle har mulighed for deltagelse.
  • at vi skaber en kultur, hvor børns forskellighed og behov understøttes gennem forskellige pædagogiske tiltag.
  • at vi er tydelige voksne og skaber en tryg ramme for den enkelte i fællesskabet, så alle har mod på at deltage ud fra deres egne forudsætninger.
  • at vi italesætter og fremhæver børnenes forskellige ressourcer som værende betydningsfulde.

 

Børnene har ret til at blive hørt, inddraget og have medbestemmelse i deres hverdag.

I Landsbyordningen Grindsted Skole betyder det:

  • at vi gør børnenes hverdag meningsfuld.
  • at vi implementerer børnenes stemmer, idéer og perspektiver i hverdagen.
  • at vi inddrager børnene i aktiviteter afhængigt af deres alder og kompetencer.
  • at vi sikrer, at alle børn føler, at de har medejerskab og medbestemmelse i fællesskabet, og at de forstår fællesskabets rammer.
     

Som medarbejdere betyder det:

  • at vi italesætter, når børnenes mening og oplevelser er taget med i planlægningen.
  • at vi arbejder differentieret og fleksibelt omkring aktiviteter og undervisning og inddrager børnenes stemmer, idéer og perspektiver.
  • at vi sikrer, at hvert barns stemme bliver hørt, og at vi stiller åbne og nysgerrige spørgsmål til børnenes udsagn.
  • at vi evaluerer sammen med børnene efter læringssituationer og aktiviteter.

 

Vi ser børnene med et ressourceorienteret blik og tror på, at de altid gør deres bedste ud fra deres forudsætninger, evner og muligheder.

I Landsbyordningen Grindsted Skole betyder det:

  • at vi ser hele barnet og inddrager de forskellige kontekster, barnet begår sig i.
  • at vi arbejder ud fra børnenes individuelle udviklingstrin og deres dagsform.
  • at vi møder børnene positivt og med en omsorgsfuld kommunikationsform.
  • at vi ser bag om børnenes opførsel og handlinger.
  • at vi anerkender, at børnene benytter de faglige og sociale kompetencer, de har.
     

Som medarbejdere betyder det:

  • at vi differentierer hverdagen og undervisningen ud fra børnenes faglige, sociale og følelsesmæssige kompetencer.
  • at vi understøtter barnets udvikling ved at udfordre dets grænser inden for nærmeste udviklingszone.
  • at vi møder barnet positivt og er nysgerrige på dets perspektiv.
  • at vi italesætter de hensigter, barnets handlinger viser os.
  • at vi har fokus på det, der lykkes – både individuelt og i fællesskabet.
  • at vi skaber rum for det enkelte individ med udgangspunkt i fællesskabet.

Vi møder barnet med anerkendelse af individet og en tilgang, der giver plads til at lære, udforske og fejle. Gennem leg og i fællesskabet understøtter vi deres dannelse og personlige udvikling.

I Landsbyordningen Grindsted Skole betyder det:

  • at vi taler åbent om forskellighed og erfaringer.
  • at vi hjælper børnene til at se styrken i vores forskellige kompetencer.
  • at vi giver børnene perspektiv på, at vi lærer af vores fejl.
  • at vi skaber en kultur, hvor det at fejle anses som en vigtig del af barnets læring og dannelse, og at processen i dette er værdifuld.
  • at vi prioriterer, at der siges godmorgen og farvel hver dag.
     

Som medarbejdere betyder det:

  • at vi siger godmorgen, kigger barnet i øjnene og viser, at vi holder af dem.
  • at vi lytter til dem og mærker deres behov.
  • at vi fortæller og viser, at vi er der, hvis de har brug for os.
  • at vi viser og italesætter, at alle laver fejl – også vi voksne.
  • at vi italesætter, at alle øver sig på noget, og understreger værdien af forskelligheder.
  • at vi har fokus på udvikling og fejrer de små sejre.
  • at vi guider og tilrettevise frem for at afvise.
  • at vi støtter, guider, opmuntrer og roser det enkelte barn.